Home / HOPPÁ! – a HUPPA.HU CIKKEI / Szele Tamás: Lájkkufárok, robotok

Szele Tamás: Lájkkufárok, robotok

Nos, kérem, ma sok lesz az idézet és az informatika, aki ma széplelkű pásztorábrándokra és csipkefinom érzeményekre vágyik, olvasson inkább pártpropagandát. Az lesz a mai vizsgálat tárgya, hogy mi NEM mutatja a pártok valódi népszerűségét (szerintem semmilyen reális mutató nincs) és hogy kerül pár százezer lájk – például – a Jobbikhoz.

Mert nem termett nekik és nem is a madárkák hordták össze.

De kezdjük az elején, lássuk miről van szó. Érdekes tanulmányt közöl a K-Monitor, a 24.hu is elemzi, meg kell mondanom, én már az elemzésre figyeltem fel, de természetesen áttanulmányoztam az eredetit is. Magával a tanulmánnyal nem vitatkoznék, vannak benne kiváló meglátások is, az adatait sem vonom kétségbe – de akkor mi a bajom? Lássuk a 24.hu összefoglalóját!

„Több mint 450 ezer kedveléssel a Jobbik a legnépszerűbb párt – legalábbis a Facebookon. A K-Monitor felmérése szerint tőlük jócskán lemaradva a második helyen a Magyar Kétfarkú Kutya Párt áll 259 ezer lájkkal, őket pedig a Fidesz (225 ezer lájk) követi, és nagyságrendileg hasonló támogatottsággal rendelkezik az Együtt és az MSZP is. Érdekes, hogy a közvélemény-kutatásokban az ellenzéki szereplők közül viszonylag jól szereplő DK-nak és LMP-nek 70 ezres nagyságrendű a facebookos rajongói tábora. Hasonlóan népszerű a Jobbik Ifjúsági Tagozat (112 ezer lájk), a második helyen a szocialista Societas áll (29 ezer lájk), a harmadikon pedig a Fidelitas (13 ezer lájk).”

Hűha. Na, ez a sír, hol nemzet süllyed el. A Jobbik, mint legelső. Több hosszal. Miután feladtuk a reményt, esetleg belenyugodtunk, hogy „ez egy ilyen ország”, felkötöttük magunkat és magunk mellé temettük a teljes európai kultúrát is, elárulom, hogy csinálják.

Hát nem úgy, hogy ennyire népszerűek.

Meg nem is először produkálnak ők ilyen kiugró lájkmennyiséget, utoljára 2014 januárjában szakadt rájuk a kedvelés ilyen csőstül. Akkor sem a fenenagy népszerűség miatt. A Kétfarkúak 259 ezer lájkját elhiszem, ők ugyanis szerethetőek és nem két nap alatt ugrott ez meg nekik így, hanem évek hosszú során gyűlt össze – de a Jobbik? Őket olyan nagyon már csak azért sem lehet szeretni, mert alapvetően gyűlöletre épül a politikájuk, bár vannak humoros dolgaik, például a programjuk. Az tényleg egy vicc.

De hát akkor – kérdezné az egységsugarú felhasználó – mégis, hogy kerül oda az a sok lájk?

Ahogy a krumpli a spájzba, kérem szépen, úgy. A piacról.

Kisebb részük még négy évvel ezelőttről maradhatott, ott felejtették, nem is érdekelte a valamikori hungaristákat, hogy most már néppárttal van dolguk, más részük friss termés, egyenesen az őstermelőtől. De termelhették maguk is.

Elárulok egy titkot: a lájk nem egy mérőszám. A lájk ugyanis nem sokat jelent, főleg nem a politikában. Manapság, mikor sok baromi okos ember vitázik a szavazásban való részvétel felelősségéről és következményeiről, épp arra nem jönnek rá – rendszerint ugyanazok – hogy a lájkolásnak például se felelőssége, se következménye. Ugyanaz a lelkiismeretes magyar ember lájkolhatja egy órán belül a Magyar Idők vezéranyagát és szerénységemet, sőt, hiheti azt is, hogy ezt valahol megjegyzik neki. A kicsi kutya sem jegyzi meg, de sokan hiszik, hogy valahol nyilvántartják őket. Dehogy tartják. Mivel sokmilliárd felhasználót képtelenség nyilvántartani, big data ide vagy oda, a lájk semmiféle következményekkel nem jár, csak jól néz ki. Meg lehet rá hivatkozni szükség és igény esetén.

És ez már elég is ahhoz, hogy adják, vegyék, hamisítsák.

Csinálta ezt a Jobbik a 2014-es kampány idején is, akkor a Piroslap.blog jött rá, hogy hiba van a kréta körül, ugyanis akkoriban részint maszkolt oldalakkal dolgoztak, az egységsugarú felhasználó halálosan biztos volt abban, hogy ő egy cuki kismacskát vagy egy nagymellű szőkét lájkolt, közben pedig a kedvelése Vonához került, részint pedig vették is a lájkot, kilóra, sőt, vagonszám.

De hát lehet lájkot venni? Hogyne lehetne, lássunk pár hirdetést!

„Eladó 5000 facebook like
Eladó 5000 facebook like 4000Ft-ért. A like mehet egy vagy több weboldaladra is.” (2012)

Jó, ez nem mai. Lássunk frissebbeket. 2015-ből mondjuk.

„Májusi FACEBOOK LIKE akció
MÁJUSI FACEBOOK LIKE AKCIÓS CSOMAG AJÁNLATUNK: – 20.000 valódi, magyar FACEBOOK LIKE – Bármilyen facebook oldalra – Maximum 2 hét alatt meg vagyunk! AKCIÓS ÁR: 8 Ft/like helyett most csupán 4.”

„Eladó közel 2.5 millió lájk
Eladásra kínálnám oldalaimat. Az oldalak nagysága az 1 ezer fős oldaltól egészen a 190 ezer fős oldalig vannak. Az oldalak csakis egyben eladók, nem adok el egyesével egyet sem.”

„Eladó USA Top fb oldal összesen 1m85e értékes taggal. 390e értékes rajongó, usa uk, austral, canada 695e értékes rajongó, top 429 usa. Úgy gondolom felesleges írnom bármit is. Ár egyeztetés kérdése. komoly érdeklődőnek. Kizárólag telefonon.”

„625 ezer like eladó
Sziasztok Egyben eladó 150k like 111k like 162k like 95k like 109k like Humoros, idézetes oldalak amire linkek mentek ki (celeb,humor,nlc,hir24) Érdeklődni a címen lehet.”

Akkor lássunk egyet a legfrissebbek közül:

„Nem használt facebook oldalak (22.000 lájk)
nagyon régen használt kisebb facebook oldalak (csak egyben) kihasználatlanság miatt ár alatt eladóvá váltak

4 db oldal, összesen 22.000 lájk (10e a legnagyobb)

Iár : 70.000 Ft” (2017-06-08)

Ez már majdnem naprakész.

Hát kérem, így megy ez, hölgyeim és uraim. Ne tessék rendőrért kiabálni, a lájk nem magántulajdon, nincs ráírva az ön becses neve, maga tehet róla, ha belájkolt egy teszteket tartalmazó oldalt vagy egy cicát gombolyaggal. Ne csodálkozzon, ha aztán a véleményét adják-veszik. És nem csak a politikában. Megőrülhet egy-egy gazdagabb celeb is. Mondjuk nekik olcsóbb Ázsiából venni, a politikusnak meg magyar kell, de terem a lájk a Duna–Tisza közén, bár a hibrid kukorica teremne úgy, meg a szőlő, lágy kenyér, mint a tetszikelés, az mind-mind eladó, ha ügyes kézbe kerül.

Meg aztán, olyan millió körüli összegért már kap az ember olyan robotot, ami naponta lájkolja a beállított oldalt, megadott mennyíségű alkalommal, ezt főleg egyes kormánylapok használják, a szakmában már köznevetség tárgya, hogy ha utánaszámol az ember, naponta mindig kerek összegű kedvelés jön ki – ugyanis a roboton kívül senki sem lájkol.

A valóságban ez nem egyéb politikai és üzleti önkielégítésnél, nem áll mögötte reális népszerűség, de jól mutat a grafikonon.

Mi ebből a tanulság?

Az, hogy a közösségi oldalak adatai a mai formában éppúgy nem alkalmasak mérőszámnak, mint bármi más, ami képezheti üzlet vagy hamisítás tárgyát. Nem mellesleg: ezek eredetileg nem is mérőszámok voltak, arra ott van a látogatottság kimutatása, de azt csak az oldal adminisztrátora látja. Azzal nem is szokás dicsekedni – bár különben az is hamisítható.

Tehát, ha azt látjuk, hogy a közösségi oldalon a nacionalista politikát vagy a kötélből font, eredeti, haditengerészeti ceruzahegyezőt másfél millióan kedvelik, az nem egy trend.

Nem is egy divat.

Nem is egy eszmeáramlat.

Az, kérem, üzlet és csalás.

Nem több.

Semmit sem bizonyít.

Szerző: Szele Tamás
Forrás: Huppa

Olvasta már?

Feljelentést tett a budaörsi polgármester választási csalás előkészületének gyanúja miatt

Budaörs város polgármestereként határozottan elutasítom a kormányzati média hazug sejtetését, miszerint Budaörs Város Önkormányzatának vagy …